Jedan predmet iz katoličkoga vjerničkog života koji je kod nas obilježavao prvu polovicu 20. stoljeća je škapular. Da bi znali o čemu se radi valja pojasniti ovaj pojam. Neki redovnici, kao benediktinci, karmelićani i dominikanci, primjerice, nosili su preko habita (redovničke haljine) odijelo, poput današnje svećeničke misne haljine (kazule), od običnoga sukna. Ova haljina zove se škapular (scapulare), što bi značilo odjeća koja pokriva pleća, naplećak.
![](https://i0.wp.com/podravske-sirine.com.hr/wp-content/uploads/2020/11/scan0009.jpg?resize=300%2C191&ssl=1)
Kad su redovnici htjeli dozvolom sv. Stolice vjernike učiniti dionicima duhovnih blagodati svoga redovničkoga života, ujedinjujući ih svojim redovima u kongregacijama i bratovštinama, dali su im za dokaz toga ujedinjenja kakav znak svoga reda (konopac, škapular i sl.). Tako su nastali manji škapulari koji su zamjenjivali redovničku haljinu. Takav se manji škapular sastojao od dvije suknene krpice međusobno spojene dvjema vrpcama. Krpice su bile boje kao i habit određenih redovnika. Boja karmelskog škapulara i reda i trećeg reda sv. Franje je smeđa. Na primjer, tko je htio primiti karmelski škapular morao je stupiti u istoimenu bratovštinu. Papa Pio X. je 1910. godine dozvolio je da se umjesto njega može nositi medaljicu na čijoj je jednoj strani bila otisnuta slika Srca Isusova, a na drugoj slika Majke Božje.
![](https://i0.wp.com/podravske-sirine.com.hr/wp-content/uploads/2020/11/10487269_503887669743000_3270228571397086592_n.jpg?resize=300%2C185&ssl=1)
Medaljicu je blagoslivljao ovlašteni svećenik, pa je svrstavamo u blagoslovine. Medaljicu se žene morale nositi stalno o vratu, a muškarci obično u džepu ili na lančiću. Upravo takve medaljice nosile su naše bake i prabake. Zvale su ih zvale škapularima. Na priloženoj fotografiji vidimo župnu procesiju u Đurđevcu iz spomenutog razdoblja, na kojoj vidimo nekoliko djevojaka koje nose škapular-medaljicu na baršunskoj vrpci oko vrata. U Đurđevcu su takve djevojke i žene ironično nazivali škapularkama, pod čim su podrazumijevali one koje su previše odane vjeri i molitvama.
Izvor: BENIGAR, Aleksije. Pouka o karmelskom škapularu, Varaždin, 1917.; https://www.bitno.net /vjera/formacija/karmelski-skapular/
KOMENTARI