I najsiromašnije seosko dvorište bilo je nezamislivo bez kokoši. Kokoš je davala meso, jaja i perje. Kokošje meso često je bilo na jelovniku; kuhano sa sosom od hrena, krumpira i rajčice, pečeno v rolu, pohano, domaća kokošja i svatovska juha… Drobnina (iznutrice; srce, jetra, želudac) je bila namijenjena za juhu, kao i čambe (kandže) i vrat. Kokošja se masnoća topila da bi se dobila mast i truskve (čvarci). Iskoristila se čak i krv koja se dinstala na luku. Ostali dijelovi kokoši su: bocka (batak), bocica (mali batak od krilca), kok (zabatak), peruška (krilce), trcak ili biškup (trtica), kobila (leđni dio s bijelim mesom), košak (kičma s rebrima), žvata (volja), droba (crijeva) i glava z ružom (krijestom). Perje nije bilo kvalitetno kao guščje, ali je i ono poslužilo za vankuše (jastuke) i blazine (perine). Kokoši su danju obitavale u dvorištu, na gnojištu i vrtu, perušile se f pesku i uvijek čeprkale, šturkale (kljucale) i tražile hranu. Noću su spavale u štali ili kokošinjcu, uvijek na povišenom mjestu, na ogradi ili drogu (prutu, motki). Nesle su jaja u pripremljenim gnijezdima ili su si same odredile slično mjesto. Svaka je kokoš nesla uvijek u svome gnijezdu. Kokošima nije prijetila opasnost samo od “noža”, već i od kajnura (jastreba), pogotovo pilići, zatim od lisice, tvorca (tvora) i kune. Držale su se uglavnom domaće kokoši, a žene koje su o njima brinule, razlikovale su ih kao crne, čanđave (crnosive), bijele, crvene, braonaste (smeđe), pergave (pjegaste), kukmaste, golovratke… Poznate pasmine kokoši (houdin, brahma) pojavile su se u našem kraju krajem 19. stoljeća, a uzgajali su ih samo imućniji. Kokoši je toliko bilo da su selima obilazili piščokari i otkupljivali jaja i kokoši. Djeca su pak znala krišom uzeti nešto jaja i mijenjati ih za sladoled.
Svaka pojedina kokoš, mlada ili stara, nazivala se mladinče, a mlada kokoš koja još nije počela nesti, piščenka, mladica, čučica, pipa… Kokoš se glasa, to jest, kokodače, skrešči i popeva. Kvočke su pak sjedile na jajima, obično f komore u kakvoj staroj košari. U Đurđevcu je bio običaj da su se kokoši ili pijevci darivali Svetem Tri Kralom i nosili k večernjoj misi dan uoči njihova blagdana, pa su pijevci kod mise nerijetko znali kukurikati jedan za drugim. Crne kokoši nisu imale sreće kad je nastupio Fašenk, jer je isto tako bio običaj da se taj dan morala zaklati i skuhati crna kokoš, jer se vjerovalo da će se u protivnom “objesiti”. Kokoši su se prizivali povikom čukooo, čukooo!, a tjerale sa ce! i eš!. Evo i nekoliko uzrečica i poslovica vezanih uz kokoš:
ako ne zna jajce, zna kokoš
ako so kokoši na Fašenk zločeste, treba zaklati crno kokoš, čambe na vrt zakopati, a glavo na susedovo ititi
dok koš popeva bo nesreča
dok kokoši metule love bo kiše
dok kokoši večer neso bode rata
dok se kokoš ne da na sedak drugi den bo kiša
dok pri drugom kokoš ješ, mam svojega pefca za plot priveži
dok se kokoši dado f kotec naterati bode lepo vreme
gladen kak mlinarska kokoš
imati kokošjo pamet
iti kak pijana kokoš
iti s kokošijami spat
na Fašenk se ne sme šivati jel se kokošem rit zašije
poležaj ne sme pod stolom z nogami majati jel ne bodo kvočke štele sedeti
pusti kokoš na jarek, i slog se prime
sedeti kak kvočka na jajce
skreščati kak kokoš
stara kokoš, masna juva
šaran kak kokošji drek
zna i čorava kokoš ka e kajnur
KOMENTARI